درباره وبلاگ

صدیقه وسمقی شاعر، نویسنده و مترجم، دارای دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است. وی سال‌های مدیدی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تدریس فقه اسلامی اشتغال داشته است. در همین زمینه او در دانشگاه گوتینگن آلمان نیز تدریس کرده و در حال حاضر با دانشگاه اوپسالا در سوئد همکاری دارد. وسمقی در ایران به عنوان شاعر و اسلام پژوه شناخته شده و از وی تاکنون چهار دفتر شعر وآثار متعدد دیگر منتشر شده است. از آثار فقهی وی می توان به کتاب "زن، فقه، اسلام" اشاره کرد. ترجمه برخی اشعار وی به زبان سوئدی نیز در یک دفترانتشار یافته است. وسمقی در شورای شهر اول، نماینده مردم تهران بود و مدتی نیز عضو هیات منصفه مطبوعات شد. این وبلاگ برای جمع آوری و انتشار بخشی از آثار صدیقه وسمقی تاسیس شده است و توسط دوستداران ایشان اداره می‌شود.

۱۳۹۲ اسفند ۲, جمعه

منطق جنتی


 صدیقه وسمقی
آیت الله جنتی که به راستی آیت عبرت انگیز خداست اخیرا در نماز جمعه سخنانی ایراد کرده که به گمان نویسنده سکوت نخبگان ، اندیشمندان و آزادگان در برابر آن روا نیست ، چرا که سکوت و احیانا عقب نشینی مصلحت اندیشانه برخی موجب جرات یافتن جنتی و امثال او گشته است . یکی از گرفتاری ها و نشانه های مظلومیت ملت ایران اینست که مردم سالیان دراز مجبور بوده اند رفتار و گفتار آزار دهنده کسی مانند جنتی را تحمل کنند . کسی که با منطق سست و دانش اندک اما ادعای بسیار دیر زمانی است که در راس یکی از مهم ترین نهاد های تصمیم گیری و سرنوشت ساز قرار دارد . او با تکیه بر قدرت ، رجزخوانی کرده ، در حالی که خودرا از پاسخگوئی بی نیاز می داند ، دیگران را با استعلا و تکبر در برابر ادعاهای بی مایه و استدلال های بی پایه خود به پاسخگوئی فرا خوانده است . تحلیل و ارزیابی منطق و شیوه استدلال او از آنرو حائز اهمیت است که وی به عنوان یک فقیه بر مسند ریاست شورای نگهبان تکیه زده و با بضاعت اندک خویش به تشخیص مشروع و نامشروع، رد و تائید صلاحیت نامزدها در هر انتخابات ، نظارت بر انتخابات ، رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخاباتی و رد و تائید مصوبات مجلس و نیز تهدید منتقدان و مخالفان می پردازد . در اینجا ابتدا به بخش هائی از سخنان وی اشاره می شود :



 این روسیاهان در خانه هایشان محبوس شده اند ...
اگر رافت فوق العاده اسلامی نبود آنان باید اعدام می شدند. یکی از عناوینی که در فقه اسلامی و قرآن آمده و مجازات آن اعدام است فساد فی الارض است . یک نمونه کوچک این جرم اینست که اگر چاقوکشی در یک محله چاقویش را به دست بگیرد و محله را نا امن کند به او محارب و مفسد فی الارض گفته می شود و به حکم اسلام اعدامش می کنند. آیا این افراد که هشت ماه کشور را نا امن کردند و چقدر افراد و جوان ها را کشتند ، چه آتش سوزی هائی راه انداختند و چه تخریب هائی را موجب شدند مفسد فی الارض نیستند؟
آنان حاضر نیستند اظهار ندامت کنند. امام بزرگوار در موضوع منافقین که دستگیر شده و زندان بودند فرمودند هر کدام از این منافقین اگر سر موضع شان هستند اعدام کنید . هنوز این روسیاهان که در خانه هایشان محبوسند سر موضع شان هستند . اگر سر موضع شان نبودند و یک کلمه می گفتند ما اشتباه کردیم ممکن بود یک راه فرجی باشد . "      در رابطه با سخنان آیت الله جنتی که او به عنوان امام جمعه و در خطبه نماز جمعه ایراد نموده اشکالات فراوانی وارد است که ذیلابه مواردی از آنها اشاره می شود :
1- از شرایط  امامت جمعه عدالت و تقواست . صرف نظر از عملکرد سالیان دراز جنتی و وجود شاکیان فراوان نسبت به این عملکرد و عدم پاسخگوئی وی که با تقوا و عدالت منافات دارد ، باید گفت او در همین خطبه نماز از دایره تقوا و عدالت بیرون رفته است . وی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد را که از امکان هرگونه دفاع از خویش محرومند و به صورت غیر قانونی و غیر شرعی در خانه محبوس شده اند با لفظ " رو سیاهان " مورد اشاره قرار می دهد و آنان را محارب و مفسد فی الارض و منافق می خواند . بر اساس فقه اسلامی احمد جنتی به دلیل توهین و افترا مستحق تعزیر و مجازات است . به علاوه جنتی مدعی است که این افراد در خانه های خودشان محبوسند . درحالیکه این ادعا دروغ است زیرا آقای کروبی علیرغم اصرار خانواده وی در محلی دیگر محبوس است.
2- مادامی که " افراد محبوس شده در خانه هایشان " در دادگاه صالح و بی طرف محاکمه نشوند هیچ اتهامی در حق ایشان اثبات نمی شود و نسبت دادن هر جرمی به آنان پیش از اثبات آن مستوجب مجازات است . شاید آقای جنتی گمان کند که تشخیص او ویا رهبری کفایت می کند. اما باید گفت که حتی علی(ع) نیز بدون محاکمه و اثبات جرم کسی را مجرم نمی دانست و محکوم نمی کرد . زیرا این رویه نه تنها برخلاف عدالت ، انسانیت و عرف است بلکه با قرآن نیز منافات دارد . قرآن در روزگاری که دستگاه قضائی وجود نداشته ، مسلمانان 14 قرن پیش از این را از اعمال مجازات های خودسرانه و ظالمانه باز داشته ، آنان را به رعایت آئین دادرسی واقامه دلیل و بینه برای اثبات ادعای خویش دعوت می کند . هنگامی که بر اساس فقه اسلامی کوچکترین ادعا با رعایت آداب خاص که در فصول قضا و شهادات آمده قابل اثبات است، چگونه است که احمد جنتی فقیه و سالخورده بدون رعایت هیچ آداب و ترتیبی چنین ادعاهای بزرگ را در حق افراد بی دفاع ، ثابت و مسلم می داند و حتی این ادعاهای مجرمانه و اثبات نشده را از تریبون عمومی در مراسم عبادی! مطرح می کند. وی باید پاسخ دهد که این افراد محبوس بر اساس کدام ادله شرعی و قرآنی و با کدام استدلال به دلیل اعتراض به نتیجه انتخاباتی که تحت نظارت وی برگزار شده بیش از هزار روز است که در حصر به سر می برند.
3- آیت الله جنتی به عنوان مسئول نهاد ناظر برانتخابات ، خود یکی از طرف های دعوای موسوی و کروبی است . اگر برای رسیدگی به ادعای موسوی و کروبی در خصوص انتخابات 88 دادگاهی تشکیل شود ، جنتی باید بر صندلی اتهام نشسته از خود دفاع کند . اینکه وی یک جانبه از تریبون عمومی سوء استفاده کرده ، هم نقش مدعی را بازی کند و هم قاضی در حالی که متهم است ، گذشته از آنکه خلاف عدالت و تقوا ست ، خلاف فقه اسلامی و قوانین جاری نیز می باشد .
4- او به بیان حکم محارب و مفسد فی الارض می پردازد اما در تطبیق مصداق و موضوع با حکم مغالطه می کند . زیرا هرگز به اثبات نرسیده که موسوی و کروبی و رهنورد چاقو یا سلاح حمل کرده ، کسی را کشته و یا جائی را تخریب کرده و یا نسبت به این امور تشویق نموده و یا دستوری صادر کرده باشند بلکه میلیون ها انسان در خیابان ها شاهد بودند که ماموران حکومتی اعم از بسیجی ، نظامی ، انتظامی و امنیتی ، مسلح به انواع اسلحه گرم و سرد مردم را می زدند و می کشتند و ویران می کردند . علت مغالطه ی آقای جنتی می تواند یکی از این سه عامل باشد : اول ، سستی منطق و ناتوانی فکری . دوم ، بی عدالتی و تلاش عامدانه برای تحریف واقعیت . سوم ، جهل نسبت به واقعیات .
 به عقیده نگارنده بسیار بعید است آقای جنتی از واقعیات بی خبربوده و نداند که چه کسانی دستور ضرب و جرح و قتل مردم را صادر کردند .بعید است او نداند در کهریزک بر جوانان چه گذشت . بعید است او نداند که خودروی نیروی انتظامی معترضان را زیر گرفت و کشت. لذا باید گفت منشا مغالطه وی دو عامل اول و دوم است . بر همگان روشن است که ادعای موسوی و کروبی و میلیون ها معترض ، وقوع تقلب در انتخابات بوده است . اعتراض به نتیجه انتخابات نه تنها مصداق هیچ جرمی نیست بلکه از حقوق مسلم شهروندی است و وظیفه حاکمیت و نیروهای نطامی انتظامی و امنیتی تامین امنیت شهروندان معترض بود و نه ضرب و جرح وقتل آنان . جنتی اگر فقیه عادل بود بی تردید می دانست چه کسانی باید به اتهام محاربه و افساد فی الارض محاکمه و مجازات شوند .
 5- اقای جنتی حتی اگر بر فرض فقیه باشد ، بی گمان قاضی نیست . با فرض فقاهت ، او فقط می تواند حکم فقهی را بیان کند اما شناخت مصداق و موضوع و تطبیق آن با حکم ، کار قاضی عادل و دادگاه صالح است . او حتا اگر دارای منصب قضاوت نیز بود ، در این موضوع خاص صلاحیت قضاوت نداشت زیرا او خود یکی از طرف های دعواست و اتهاماتی در رابطه با انتخابات 88 متوجه اوست .
6- آیت الله جنتی ادعا می کند که اگر کسی چاقو بکشد و محله را نا امن کند حکمش در اسلام اعدام است. جهت اطلاع ایشان در پرانتزبه این نکته اشاره می کنم که در باره مجازات محارب در فقه اسلامی دو نظر وجود دارد . نظر نخست اینست که تنها در صورتی محارب متحمل مجازات اعدام می شود که مرتکب قتل شده باشد ، در این صورت نیز قتل او بنا به در خواست اولیای دم انجام می شود . بر اساس این نظر اگر محارب مرتکب قتل نشده باشد متناسب با جرم ارتکابی مجازات های دیگری را تحمل می کند که شرح آن در منابع فقهی رفته است . و اما نظر دوم آنست که محارب حتی اگر مرتکب قتل و جنایت نیز نشده باشد می توان او را به اعدام محکوم نمود . این نظریه مخالف قرآن و روایات مربوط به محاربه است . مخالفت این نظریه با عقل و عدالت نیز آشکار است . آقای جنتی از آنحا که نسبت به کشتن و اعدام انسان ها حریص است ، طرفدار نظریه دوم می باشد .متاسفانه جمهوری اسلامی نیز در قانون مجازات اسلامی از نظریه ظالمانه و نادرست دوم تبعیت کرده است . چرا که فقهائی مانند جنتی کنترل قوه مقننه را در اختیار دارند و با این میزان بهره از منطق و استدلال و انصاف که ملاحظه می شود با سر نوشت مردم و اسلام و شریعت بازی می کنند .
7- احمد جنتی به موضوع منافقین و دستور آیت الله خمینی به اعدام آنان استناد می کند . در این رابطه نیز منطق ، شیوه استدلال و استناد وی از اساس مخدوش و بی ربط است . وی باید روشن سازد اولا دلیل شرعی و قرآنی برای اعدام منافق و " افراد سر موضع " چیست . ثانیا پس از اثبات وجود مجازات اعدام برای جرم نفاق در اسلام ، بیان کند که چگونه آن حکم را به " افراد محبوس در خانه های شان" تسری می دهد. 
پر واضح است که مجازات همواره به عمل مجرمانه تعلق میگیرد و نه به عقیده و اندیشه . نفاق به خودی خود نه قابل اثبات است و نه مجازاتی به آن تعلق می گیرد . نگارنده نیز تا کنون نه در قرآن مجازاتی برای نفاق یافته و نه در روایات و اسناد تاریخی .
8- آقای جنتی در حالی که هیچ جرمی برای موسوی و کروبی و رهنورد به اثبات نرسیده انتظار دارد آنان اظهار ندامت کنند . بر اساس همین منطق غلط و ظالمانه تا کنون بسیاری از زندانیان سیاسی را تحت فشار وادار به اعتراف به اعمال ناکرده نموده اند . در حالی که هر گونه تهدید و شکنجه برای اخذ اقرار در فقه اسلامی ممنوع بوده ، هر گونه اعتراف علیه خود تحت فشار فاقد اعتبار است . شبهه تقلب در انتخابات 88 با انکار آن از سوی افراد برطرف نخواهد شد . حصر ، حبس ، ضرب و جرح وقتل در پاسخ به اعتراض معترضان شبهه تقلب را تقویت کرده است . این شبهه زمانی برطرف خواهد شد که دادگاهی صالح و علنی با حضور هیئت منصفه و قضات خوشنام و همه ی طرف های دعوا تشکیل و به ادعای مطرح شده رسیدگی شود .
در اینجا باید افزود آقای جنتی و همفکران او باید به اشتباهات بزرگ خود اعتراف کنند . هشت سال حمایت همه جانبه از دولت بی کفایت احمدی نژاد و تحمیل هزینه های جبران ناپذیر بر مردم و کشور اشتباهی است که هرگز فراموش نخواهد شد. امید است دولت روحانی علیرغم میل جنتی و همفکران وی ابعاد گسترده خسارات  وارده بر کشور در طول هشت سال گذشته را اعلام کند .

 شاید بسیاری ، سخنان آیت الله جنتی را کم اهمیت تلقی کرده و به همین جهت به ادعاهای ناموجه وی اعتراض نمی کنند اما توجه به دو نکته مهم ضروری است . نکته اول آنکه صرف نظر از اشکالات عدیده ی وارده بر ساختار حقوقی شورای نگهبان ، حضور شخصی مانند آقای جنتی در راس این نهاد مهم تاسف بار است . شخصی که متصف به قساوت قلب است و بارها از تریبون نماز جمعه ازکشتن مخالفان اظهار خشنودی نموده نسبت به آن تشویق و ترغیب کرده است . به راستی بر همگان لازم است برای برکناری آیت الله جنتی بکوشند به ویژه آنکه از سن بازنشستگی وی بسیار گذشته است و بازنشستگی او هم موجب آسایش خود وی خواهد بود و هم آسایش مردم . نکته دوم آنکه از سخنان جنتی بوی تهدید و خطر به مشام می رسد . به ویژه آنکه نام این پیرمرد فقیه در زمره فقهایی که به قتل و ترور، فتوا داده اند شنیده شده است . بر همگان لازم است در جهت حفظ امنیت جانی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد بکوشند . در این میان رئیس جمهور محترم به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مسئولیت ویژه دارد . اینجانب پیشنهاد می کنم که آقای رئیس جمهور و برخی از شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس با افراد محصور ملاقات کرده از نزدیک جویای وضعیت ایشان شوند. هر گونه قصور و کوتاهی در تامین امنیت شخصیت های مذکور و تاخیر در آزادی آنان تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر