درباره وبلاگ

صدیقه وسمقی شاعر، نویسنده و مترجم، دارای دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است. وی سال‌های مدیدی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تدریس فقه اسلامی اشتغال داشته است. در همین زمینه او در دانشگاه گوتینگن آلمان نیز تدریس کرده و در حال حاضر با دانشگاه اوپسالا در سوئد همکاری دارد. وسمقی در ایران به عنوان شاعر و اسلام پژوه شناخته شده و از وی تاکنون چهار دفتر شعر وآثار متعدد دیگر منتشر شده است. از آثار فقهی وی می توان به کتاب "زن، فقه، اسلام" اشاره کرد. ترجمه برخی اشعار وی به زبان سوئدی نیز در یک دفترانتشار یافته است. وسمقی در شورای شهر اول، نماینده مردم تهران بود و مدتی نیز عضو هیات منصفه مطبوعات شد. این وبلاگ برای جمع آوری و انتشار بخشی از آثار صدیقه وسمقی تاسیس شده است و توسط دوستداران ایشان اداره می‌شود.

۱۳۹۲ بهمن ۲۱, دوشنبه

آدم‌های بزرگ تاریخ

دغدغه روشنفكری: از نوشتن تا خواندن
صدیقه وسمقی
18 دی‌ماه 1389

    این روزها پیرامون موضوعات فقهی تحقیق می كنم؛ مسائلی كه به نوعی هم مسلمانان دنیا و هم مردم كشورم با آن درگیر هستند. سال 1376 كتابی به نام «زن، فقه، اسلام» از من به چاپ رسید. در آن كتاب موضوعاتی را كه دغدغه زنان مسلمان است به صورت مبنایی مورد بررسی قرار دادم. این كتاب در سال 86 توسط انتشارات «صمدیه» به چاپ دوم رسید.
بعد از نگارش «زن، فقه، اسلام» سراغ نگارش كتاب دیگری رفتم كه «بضاعت فقه و گستره نفوذ فقها» نام دارد. در این كتاب مبانی فقهی را مورد بررسی قرار دادم اما متاسفانه اجازه انتشار نیافت. اما من كار و تحقیقاتم را متوقف نكردم و این روزها مشغول نوشتن كتاب دیگری هستم؛ كتابی كه هنوز نامی برای آن انتخاب نكرده‌ام اما در آن به رابطه فقه و قرآن، چگونگی این رابطه و پیوند میان فقه و قرآن می‌پردازم. راستش یكی از دغدغه های این روزهای من تفكیك حوزه دخالت فقها از حوزه دخالت كارشناسان است. به عقیده من این دو حوزه در كشور ما به خوبی از هم تفكیك نشده حتی بسیاری از كارهایی كه در حوزه های اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی صورت می گیرد به جای توجیهات علمی تنها از نظر فقهی توجیه می شود. من فكر می‌كنم اگر حدود این حوزه‌ها به درستی مشخص شود امور آن طور كه انتظار می رود و با نظم و ترتیب پیش خواهد رفت.
غیر از مسائل فقهی با شعر هم میانه خوبی دارم. سال 1388 مجموعه شعرهایم با نام «برای چلچله ها كه برنمی‌گردند» توسط انتشارات «صمدیه» به چاپ رسید. الان هم گاه گداری شعر می‌گویم اما الان قصد انتشار اشعارم را ندارم. به تازگی لابه‌لای مطالعات تحقیقاتی‌ام كتاب «خاطرات و تالمات مصدق» را دوباره‌خوانی كردم. این كتاب یادآور رنج‌ها و دردهایی است كه ملت ما برای رسیدن به دموكراسی متحمل شده‌اند. «خاطرات و تالمات مصدق» كه به قلم دكتر محمد مصدق نوشته شده است، نشان می‌دهد آزادیخواهان و كسانی كه در پی استقرار حكومت عدل بوده‌اند چه رنج‌هایی را تحمل كرده‌اند و چقدر مظلوم و قدرناشناخته باقی مانده‌اند. همیشه خواندن سرنوشت آدم‌های بزرگ تاریخ مثل «امیركبیر» یا «مصدق» از یك سو افتخارآمیز است و از سوی دیگر دردآور. كتاب «خاطرات و تالمات مصدق» شما را به عمق تاریخ می‌برد و تلاش آدم‌های بزرگواری را كه برای شكوفایی این سرزمین كوشیده‌اند نشان می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر