درباره وبلاگ

صدیقه وسمقی شاعر، نویسنده و مترجم، دارای دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است. وی سال‌های مدیدی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تدریس فقه اسلامی اشتغال داشته است. در همین زمینه او در دانشگاه گوتینگن آلمان نیز تدریس کرده و در حال حاضر با دانشگاه اوپسالا در سوئد همکاری دارد. وسمقی در ایران به عنوان شاعر و اسلام پژوه شناخته شده و از وی تاکنون چهار دفتر شعر وآثار متعدد دیگر منتشر شده است. از آثار فقهی وی می توان به کتاب "زن، فقه، اسلام" اشاره کرد. ترجمه برخی اشعار وی به زبان سوئدی نیز در یک دفترانتشار یافته است. وسمقی در شورای شهر اول، نماینده مردم تهران بود و مدتی نیز عضو هیات منصفه مطبوعات شد. این وبلاگ برای جمع آوری و انتشار بخشی از آثار صدیقه وسمقی تاسیس شده است و توسط دوستداران ایشان اداره می‌شود.

۱۳۹۳ تیر ۷, شنبه

"بضاعت فقه" بصورت آنلاین منتشر شد


کتاب "بضاعت فقه" نوشته دکتر صدیقه وسمقی بصورت آنلاین منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت.
(توضیح: ویرایش جدیدی از کتاب در حال آماده شدن است و به همین دلیل پی‌دی‌اف ویرایش قبلی در دسترس نیست)
چندی پیش در همین وبلاگ  گزارشی دیگر نیز درباره کتاب منتشر شده بود:

 کتاب "بضاعت فقه" مبانی مهم فقه اسلامی را به چالش کشیده و با بحث‌های اصولی، به نقد و بررسی این مبانی پرداخته است. کتاب دارای چهار فصل است. در فصل اول آن، نمائی کلی از زندگی اعراب حجاز به عنوان خاستگاه اسلام و نیزمقررات و قوانین جاری در زندگی آنان ارائه می‌گردد. در فصل دوم تاریخچه‌ای تحلیلی از چگونگی شکل‌گیری فقه اسلامی بیان می‌شود و در فصول سوم و چهارم پیرامون مبانی مهم فقهی و اصولی، مناقشات جدی صورت می‌گیرد . مبانی‌ مهمی همچون: تعریف سنت پیامبر، حجیت سنت، معنای حکم شرعی، وجود حکم شرعی برای همه موضوعات ، محدوده کارکرد فقه و چگونگی تعمیم احکام شرعی به مسلمانان در زمان‌ها و مکان‌های دیگر.
نویسنده کتاب معتقد است فقه باید دامنه محدودی داشته باشد. فقیه شارع نیست وتنها وظیفه او یافتن احکام شرعی و اعلام آنها به عنوان استنباط‌های شخصی خود به مردم است. صدیقه وسمقی در این کتاب تاکید کرده است که قوانین رایج در زندگی مسلمانان اولیه ، احکام شرعی نیستند و قوانین مدنی و جزائی در هر جامعه‌ای متناسب با شرایط آن جامعه و بر اساس عقل و علم و تجربه وضع می‌شود. نویسنده محدوده فقه را بیان احکام مربوط به عبادات، واجبات و محرمات می‌داند. واجبات و محرماتی که ریشه در قرآن دارند. این کتاب در سال 1387 نگارش یافته و علی‌رغم تلاش نویسنده، اجازه انتشار به آن داده نشده است.             

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر